12746355_10206625703656298_754749417_n

Brandts: Marokkos ulmende problemer og inspirerende drømme

in Kultur by

I samtidskunsten ‘Merchants of Dreams’ på Brandts, får man som tilskuer mulighed for at betragte hvilke fremtidsdrømme, der stadig blomstrer i de spirende marokkanere, samt se Marokkos stridsemner. Paradoksalt skulle et af verdens stridsemner ende med at tage livet af kunstneren bag udstillingen, Leila Alaoui.

Skrevet af Sofie Dyrelund Veng

Leila Alaoui brændte for bedre forhold, når det kom til social ulighed, emigration og tilhørsforhold. Hendes ambitioner endte i en alder af blot treogtredive år.

Hun mistede livet i et terrorangreb under et fotoprojekt omhandlende kvinders rettigheder i Burkina Faso den 15. januar 2016.

12659766_10206625703616297_678304671_n

Læs også Oprør og stilstand i tresserkunst

Migranternes desperate flugt set i en sympatisk synsvinkel

På Brandts kan man opleve Alaouis videoværk ’Crossings’, som er anerkendt verden over. Tilskueren bliver inviteret med ud på afrikanske migranters farefulde vej mod Europa i dette rørende videoværk.

Under videoens seks minutters sublime billedsprog når tilskuerne at mærke, hvor stor Alaouis sympati var for disse udsatte mennesker. Hendes mission, om at omverdenen skulle føle det samme, lykkedes.

Med det mørke, som omslutter migranternes kroppe, føler man som tilskuer, hvilken situation de har stået i. Nøgleordene er fortvivlelse, skræk og ensomhed.

Terrorangrebet i Burkina Faso resulterede i, at verden mistede en kunstner, som turde at drømme om en bedre fremtid for marginaliserede mennesker. Hun satte de undertrykte menneskers problemer til skue for hele verden.

Alaoui taler til resten af verdens følelser, når hun lader billeder og ord fra en mor, som forlader sine børn og sit barnebarn, køre henover skærmen i ’Crossings’.

En mor som må efterlade sine børn, da hun ikke længere kan klare livet i Afrika. Der er intet arbejde at få, og hendes sidste udvej bliver vejen ud i mørkets ingenting.

Tilskueren ser bagefter op mod nogle trækroner, der snurrer rundt om hovedet på publikum. Stemmer begynder at tale ukontrolleret ind over hinanden.

Publikum mærker desperationen i de rodløse migranter. De har ingen steder at gå hen. I stedet er de på en evig søgen efter et trygt hjem.

12714182_10206625703736300_1683687823_n

Læs også Sanseudstilling på Brandts: Rejs ind i Hullet i Muren

Den religiøse konflikt

Publikum ser direkte ind i afrikaneres gule og døende øjnene. Der findes ikke skyggen af livsglæde i de mennesker, som skiftevis glider ind og ud af billedet. De er på flugt fra krig, hvor muslimer og kristne helst ser hinanden døde.

Her ser tilskuerne til udstillingen endnu en pointe, som Alaoui mente var et fremtrædende problem; her på jorden hersker der en kontinueret konflikt imellem religioner. Den indsigtsfulde kunstner så for sig, hvilken dystopi det ville føre til – mennesker vil for evigt være på flugt.

”Jeg vil gerne rejse tilbage, men hvor skal jeg gå hen?”

Brandts beskrivelse af Merchants of Dreams udtrykker, hvilke drømme Alaoui og de sytten andre kunstnere har og havde. Et håb om en verden, hvor lighed skal strømme over kloden. Religion skal ikke længere skabe fjendskab.

Videoværket slutter med hjerteskærende ord fra en migrant:

“Jeg vil gerne rejse tilbage, men hvor skal jeg gå hen, hvis jeg rejser tilbage? Jeg vil gerne blive her, men hvor skal jeg være, hvis jeg bliver? Jeg vil gerne dø.”

 Alaoui gjorde det her klart, hvad hendes job som kunstner var; hun ville sætte de globale udfordringer under debat.

Ønsker man at se Alaouis og de sytten andre kunstneres forsøg på at formulere problemer og drømme i et og samme værk, har man muligheden for det på Brandts 13.

Udstillingen ‘Merchants of Dreams’ åbnede den 22. januar 2016 og kan opleves indtil den 8. maj 2016.

Fotos af Sofie Dyrelund Veng

Læs også Røde Himmel: Odenses nye lærred for musik og kunst

Latest from Kultur

IMGP1796

Smag på Heartland!

Lørdag den tredje juni klokken 10.30 var IMR til en workshop om
Gå til top