12736744_10203916101942709_141235745_o

Hybridteater på Momentum: Drik dig glad i ”Cocktail”

in Teater by

Endnu engang inviterer Teater Momentum til hybridteater. Denne gang sidste værk i trilogien. Fra den 3. til den 27. februar vil det være muligt at købe billet til ‘Cocktail’, en koregrafisk og visuel fortolkning af Jørgen Leths film- og tekstunivers, som folkene bag selv beskriver det.

Skrevet af Emma C. Blomberg

‘Det Perfekte Menneske’, Jørgen Leths banebrydende og enkle kortfilmklassiker, er snart 50 år gammel. Alligevel fascinerer hans film mange og stadig flere.

Udover for nylig at være udstillet på Brandts i udstillingen ‘Painting the 1960s’, er den også grundlag for teaterstykket ‘Cocktail’.

Men hvorfor er Leths hverdagsnære og analyserende anskuelser stadig tiltrækkende i en tid, hvor det er kedeligt at være simpel?

12722444_10203916101862707_750875312_o

Læs også BLACK SIDE: Liv gennem lys

Liv i tomheden

Minimalismen er der lagt vægt på, og dette ses både i kulisser og kostumer. Alt er hvidt og firkantet, og scenen føles både tom og uendelig.

De fire medvirkende, Malte Joe Frid-Nielsen, Xenia Noetzelmann, Anete Jensen og Christian Gade Bjerrum, sidder klar på en aflang hvid kasse, da publikummet indtager rækkerne. Spotlyset er sat på de fire, og  resten af lokalet er mørkt.

Klædt i grå og beige nuancer falder skuespillerne pænt ind i mængden, men deres nøgne fødder hænger legesygt og dingler ned fra kassen, og der bliver udvekslet store smil.

En følelse af, at de er lige så spændte som gæsterne, dannes.

En blanding af dans, digte og dialog skaber stykket skridt for skridt. Spændende er netop dialogen, da Leths berømte monologer skifter genre.

Spørgsmålene er ikke længere stillet til det hvide rum, men kan nu besvares blot med øjenkontakt fra medskuespillerne eller med tilføjende replikker – der er blevet skabt liv i tomheden.

Hverdagens fabuleringer

”Det er et hårdkogt æg. Jeg piller skallen af det. Jeg spiser det. Jeg kan godt lide æg. Jeg spiser æg hver dag”.

Sådan lyder en af linjerne under stykket, der med sin hverdagsagtige charme og enkelthed får hjernen på arbejde. Der tænkes og forundres under hele forestillingen, som indeholder tekster fra både Leths film og digte.

Publikum er sat på prøve, da vi bevæger os udover de sædvanlige store emner om liv og død, og i stedet falder over de små ting i livet – såsom hårdkogte æg og dansk regnvejr; alt sammen i en flot cocktail med lysshow, dans og højttænkte tanker.

Intet plot, ingen sceneskift, blot fire mennesker der repræsenterer Leths tankegang på smukkeste vis. Der gøres brug af flydende og velovervejede bevægelser, der sammen med det grafiske lys, der kastes over scenen, skaber et levende rum. Et rum hvori alt siges, men intet sker.

Her rammer Momentum Leths antropologiske syn rigtig godt og frygten for at ‘Cocktail’ blot er en nyfortolkning forsvinder.

Handling og action er ikke fokus i Det Perfekte Menneske’ og heller ikke i ‘Cocktail’; fokus er sat på netop de ting, vi ofte glemmer at lade vores tanker falde hen på.

De beviser, at selv uden vilde plottwists og hede kærlighedshistorier, kan både hverdag og teater være interessant.

12736954_10203916101782705_1864166767_o

Læs også EVIGT SOLSKIN: En leg med film og teater

Hvorfor (stadig) Jørgen Leth?

Filminstruktøren Jørgen Leth skildrer livet både maximeret og minimeret. Hans film og digte fungerer som en tiltrængt pause i det 21. århundrede, hvor der sjældent er tid til at sætte sig ned.

Den generøse Leth giver os tid, ligeså Teater Momentum. Læg mobilen fra dig og kig på livet og hverdagen inde- og udefra; dette tillader ‘Cocktail’.

Derfor er Leths kunst i dag næsten endnu mere aktuel end for 50 år siden – i hvert fald mere tiltrængt.

Fotos af Kristian Thuesen

Latest from Teater

12349464_10203622987015019_465559577_o

BLACK SIDE: Liv gennem lys

Momentum åbnede i midten af december dørene til en nordiskinspireret liveperformance omhandlende
Gå til top