Diamonds-Secrets-presse-2

De gode, de onde og os midt imellem

in Teater by

Foto: Daniel Buchwald

En cocktail af veludført selvironi og klichéprægede, empatifremkaldende historier kan denne måned ses på Teater Momentum. Den dokumentarinspirerede forestilling, Diamonds & Secrets, der denne måned spiller på Momentum, tager udgangspunkt i Sierra Leone og landets store økonomiske og sociale problemer. Gennem aftenen bydes der på både hjerteskærende historier og grinagtige bemærkninger. 

Skrevet af Benedikte Rønn

Illusionen om at befinde sig som publikum til et tv-show skabes i det øjeblik, man træder ind gennem dørene til teatersalen. Tilskuerne guides på plads af en kameraansvarlig kvinde. Salen er inden længe fyldt op af et bredt aspekt af mennesker, som alle er kommet for at se den nye Diamonds & Secrets forestilling.

En kæk introvært introducerer med entusiasme i stemmen aftenens program. Der gives information om udgange i tilfælde af brand, og han opfordrer til bifald gennem tv-showets forløb.

Følelsen af at sidde til en rigtig optagelse er skabt. Introen afsluttes med en advarsel om stærke billeder, hvilket efterfølges af en beroligende kommentar om at huske på, at det jo bare er tv.

Forfærdelig fakta

Denne påmindelse står i stærk kontrast til tv-showets tema. Stykket har form som en teater-dokumentar med fokus på det vestafrikanske land Sierra Leone. På halvanden time føres vi igennem Sierra Leones blodige og dramatiske historie, der involverer borgerkrig og et omfattende marked for de såkaldte bloddiamanter.

Skuespillerne veksler imellem karakterer som korrespondenter, antropologer, journalister, børnesoldater og afrikanske høvdinge. Den overbegejstrede introvært smider sin bagvendte, orange kasket og bliver iklædt et jakkesæt. En ørehængende jingle starter det fiktive tv-show.

De faktuelle oplysninger, der gives, er alle baseret på virkelige omstændigheder. Stykket er barsk, for Sierra Leone er et land, der har set mange rædsler. En stor del af landets problemstillinger opridses på blot halvanden time.

[slider]


[/slider]

Det er ganske interessant at høre om et land, som før ebolaepidemien var forholdsvis ukendt blandt den danske befolkning. Dog synes stykket at ville gabe over for mange områder, og mængden af informationer bliver en smule overdreven.

Tilskuerne til tv-showets bliver præsenteret for diamandindustrien i mineområdet Kono. Hvordan diamanterne fra dette område kom til at spille en stor rolle i den blodige borgerkrig mellem regeringstyrkerne og oprørsgruppen RUF.

Efter oprørstyrkerne havde indtaget landets hovedstad blev cirka 150.000 mennesker drevet på flugt. Landet er på nuværende tidspunkt et af verdens fattigste.

Nationens ituslåede tilstand blev kun forværret da ebolaepidemien ramte. Sierra Leone var blandt de lande der blev hårdest ramt af sygdommen. Alt imens aftenen skrider frem, guider skuespillerne publikum gennem Sierra Leones historie og fortæller, hvordan landet nu kæmper for at hænge sammen.

Provokerende sandheder

En stor del af idéen bag stykkets opsætning er utrolig gennemtænkt og veludført. Den primitive sceneopsætning, skuespillernes karakterskift og de mange stærke kontraster, der blev anvendt hele stykket igennem.

Mange af kontrasterne findes som finurlige detaljer. Zebratæppet på gulvet er en tydelig provokation og er samtidig en humoristisk og selvironisk detalje. De medvirkende karakterer i tv-showet udvikler sig til at være mindre og mindre sympatiske gennem stykket.

En vidunderligt selvironisk opførelse af Marilyn Monroes klassiske ”Diamonds are a girls best friend” slår en provokerende tone an, da sangen optræder i direkte forbindelse med forfærdelige historier fra diamantminerne, forekommer scene grotesk.

Ikke overraskende fremstår den vestlige verden derfor til slut som den onde magt faktor, overfor den brutale diamantindustri. Alligevel trænger budskabet ikke stærkt nok igennem til, at man som tilskuer sætter spørgsmålstegn ved sin egen uskyld.

 Oplevelsesrigt eksperiment

Momentum er kendt for sine eksperimenterende forestillinger, der udfordrer den klassiske opfattelse af et teaterstykke. Dette er i sandhed også en ny måde at opstille en forestilling. Det har resulteret i både positive og negative oplevelser.

I forbindelse med et så seriøst emne er det nærmest umuligt at behandle det objektivt. Der var tidspunkter, hvor det føltes som om, man som tilskuer fik stoppet en mening ned i halsen. Det var meget tydeligt, hvordan stykkets skuespillere og forfatter søgte at sprede et budskab om accept af ligheder.

Historier om lokales venlighed og hjælpsomhed, samt en video af en frivillig ambulancemand i et af de ebolahærgede områder blev næsten for meget. De grundlæggende budskaber blev ofte sagt direkte. Det gjorde hele stykket en smule kliché og gjorde budskaberne mere kedelige end nødvendigt.

Dog blev der sat fokus på en kritik af mangel på solidaritet i vores samfund. Dette er en vigtig og aktuel debat. Den sætter spørgsmålstegn ved det tryghedshungrende danske samfund og påpeger på provokerende vis afstanden mellem Sierra Leone og Danmark.

Afstanden bliver ikke fjernet ved at donere 100 kr. til Danmarksindsamlingen, den kan kun mindskes ved et ærligt forsøg på at lære kulturen og menneskerne at kende.

Latest from Teater

Gå til top