12735877_10206832773511619_1161994678_n

Dreamers Circus: Folkemusikken der glemte julestemningen

in Musik by

Mamas Babegenush overstrålede Dreamers Circus til en todelt julekoncert på Posten i Odense. Orkestrene havde glemt julemusikken, men havde masse af andet stemning at give af,

Skrevet af Naja Navntoft Holse

I første del af koncerten er Dreamers Circus på banen. Trioen trisser forsigtig ud på scenen, og begynder at spille foran unge som gamle.

Julekoncert uden jul

Koncerten er annonceret som en julekoncert. Det bliver dog ikke til meget mere end det første nummer i form af en norsk julevals. Med julemelodien overstået, drager Dreamers Circus, bestående af tre herrer, ind i deres egen folkemusik.

De trækker på deres bagkatalog af alle årstidernes stemninger.

Til trods for at julen kun kigger frem få gange, er der lagt i kakkelovnen til en hyggelig aften i samvær med folkemusikken. Det er en genre, som må siges at have fået et revival.

Trioen, der indeholder svenske Ale Carr, Rune Tonsgaard og Nikolaj Busk, er velhængt med anerkendelse i form af diverse priser.

Dreamers circus har tidligere optrådt steder som Sydneys Operahus i 2013, da Rune Tonsgaard modtog Kronprinseparrets stjernedryspris.

Afdæmpet trio blev opvarmning

De tre unge mænd arbejder hovedsagligt med folkemusikken, men krydser til tider indover forskellige genrer.

De indgår fra tid til anden samarbejde med anderledes kunstnere som eksempelvis i aften med Mamas Babegenush.

Efter de to første numre er der stadig roligt i den halvtomme sal.  Da nummeret ”Father into it” fylder lokalet, bliver der næsten sat gang i publikum.

Melodien kommer fra den anmelderroste plade ”Second movement”. Tonerne domineres af den frembrusende violin, som tænder efterskoleeleverne på første række.

Alle klapper med.

Juleaften er bandets aften

Mamas Babegenush tilføjes på scenen, og gruppen ankommer effektivt. Klezmerbandet på de seks mand har medbragt en masse instrumenter.

En saxofonist, en trompetist og en klarinettist placerer sig forrest på scenen. En bas og et trommesæt slår an, og de resterende musikanter drejer koncerten hen mod en østeuropæisk folkefølelse. Den nordiske musikgenre Dreamers Circus bevægede sig i, er for alvor glemt.

Herfra bliver aftenen en ” Mamas Babegenush-aften”. Orkesterets klarinet og trompet sætter især fut under publikum resten af koncerten.

Det er nærmest en ”Balkan-bevægelse”, der skaber en onsdagsfest under Postens tag. Sveden drypper af musikanterne såvel som publikum, der rykker fra side til side.

Dreamers Circus stiller sig selv blandt publikum. Beundringen er stort af den festlige klezmermusik. Man er ikke i tvivl om at musikken har taget tilskuerne til andre himmelstrøg.

Tusind og én nat

Folkemusikken er dansemusik, og afbrydes kun til tider af en solo fra en af de seks mænd i orkesteret. Trompeten spiller en solo. Det er som i Aladdins eventyr. Trompeten er den mellemøstlige stemme som kalder til bøn i moskéen, før endnu en dag med fest og dans begynder.

Klarinetten fører for det meste an. Interaktionen mellem musikerne er fyldt med anerkendende blikke. Trompetisten er euforisk glad. Bandets fascination af hinandens kunnen smitter publikum. Dreamers Circus går på scenen, og nu er de to orkestrer samlet i et kæmpe folkemusikalsk festfyrværkeri.

Med en rolig opvarmning fra Dreamers Circus ender Mamas Babegenush med at løbe med præmien den aften.

Deres temposkift, dragende musikalitet og mellemøstlige feststemning smitter af på publikum, og efterlader ingen mennesker helt stille.

Som afslutning runder de to bands koncerten af med en rolig julemelodi. Lidt jul bliver det alligevel til!

Foto af Nina Lundorff Haugen

Latest from Musik

Gå til top