12358035_1133068916717408_668212485_n

EVIGT SOLSKIN: En leg med film og teater

in Teater by

I anden forestilling af Momentums hybridteater-trilogi, bliver der leget med de traditionelle virkemidler for teater. Vilde filmiske effekter og scenarier bryder ind i forestillingen i form af kampscener og musikalske indslag. Publikum kan intet mindre end at blive blæst væk.  

Skrevet af Sara R. Gryesten

Der er en summen af glade gæster i salen. De traditionelle teatersæder er blevet fjernet og erstattet af haveborde og stole, som publikum samles omkring.

Alle kigger nysgerrigt mod den tomme scene, der er dækket af sand, og hvor et bord magen til de andre venter på at blive taget i brug.

Ved bordene høres der grin og forundrede snakke vedrørende de selv samme borde, der hver især er blevet opkaldt efter kendte skuespillere som Julia Roberts og Al Pacino.

Den behagelige stemning narrer næsten én til at tro, at man sidder til en havefest. Da lyset dæmpes og en ukendt barnelatter runger gennem lokalet, skifter stemningen dog øjeblikkeligt til en pirrende forventning.

12355231_1133068956717404_1465651440_n

Læs også Når dans giver stof til eftertanke

Snobberi på scenen

I forestillingen EVIGT SOLSKIN optræder det ydmyge antal af fire skuespillere. Fire elever fra Det Kongelige Teaters Balletskole dukker også op som drillenisser, der bryder ind i stykket skubber historien i gang.

Karaktererne er en del af højklassen, og trods deres ubehagelige tanker om hinanden, kaster de fra sig med komplimenter og latterudbrud, der er så overdrevne, at det virker falskt.

Alt i alt fremstår deres forhold som tomme for omsorg og båret af snobberi.

De diskuterer film og skuespillere, men de bliver ved med at snakke udenom hinanden.

Det bliver til samtaler om ”den der film der” og ”hende skuespilleren med det der blik”.

”Jeg er lige lidt i tvivl om, vi snakker om den samme”

Sådan siger Sofus til Laurits, og publikum griner en smule, men det tragikomiske i deres manglende evne til at forstå hinanden ses tydeligt.

Skuespillerne spiller med en følsomhed og en skræmmende ekstravagance, der passer perfekt til den overfladiskhed, som stykket skildrer.

Forestillingen tager fat i den overfladiskhed, som vi gemmer os bag ved, når vi går ind i meningsløs prætentiøs snak om blandt andet Hollywoodfilm.

Derefter kan man spørge sig selv om, hvor meget skuepil der egentlig ligger i vores forhold til hinanden.

12355327_1133068930050740_980390378_n

Læs også TRANS-formerende teaterstykke

Et mix af film og teater

Stykket har hugget rent basale træk fra filmgenren. Især de visuelle effekter og musikalske indslag giver associationer til film.

En projektør kaster stemningsspredende billeder mod scenen, og karakterne bliver smidt ind og ud af scener fra ikoniske film uden selv at kunne styre deres handlinger eller forstå, hvad der foregår.

Det ene sekund griner Sofus af hans egen vittighed, og i det næste står han med en mikrofon i hånden og synger lettere forvirret ‘I’ve Got You Under My Skin’.

Karaktererne prøver hele tiden at flygte fra det ægte, og af den grund er de blevet fanget i Blockbusters og falske personligheder. Men er det mon muligt for dem at bryde ud af deres følelseskolde livsstil?

12335929_1133068873384079_1664032630_n

Læs også Chicago debuterer på de skrå brædder i Odense

Utraditionelt teater

Teater Momentum formår gang på gang at stable noget originalt på benene, og EVIGT SOLSKIN er ingen undtagelse.

Man kan umuligt forudse den eksplosion af indtryk man kommer igennem, når først scenetæppet er trukket fra.

Der leges med forskellen mellem film og teater: det er ikke ofte man oplever så mange visuelle effekter på en scene, men de virker både som forsvar for karaktererne og som en invadering af deres intimsfære.

EVIGT SOLSKIN spilles på Teater Momentum i Odense frem til den 19. december. Klik her for at købe billetter til forestillingen.

Fotos af Jacob Stage

Latest from Teater

Gå til top