Flaskepost fra P ny

Flaskepost fra P: Dansk nordic noir som vi bedst kan lide det

in Film by

Med et utal af solgte biografbilletter er Kvinden i Buret og Fasandræberne blevet kæmpemæssige biografsucceser. Nu har filmatiseringen af den tredje bog i serien ‘Afdeling Q’, ramt de danske biografer. Filmen går under navnet ’Flaskepost fra P’.

Skrevet af Caroline Kamper

Religion har og vil altid give anledning til debat. Det er et højtdiskuteret emne, der både kører mellem ateister og religionsudøvere, men sandeligt også mellem den ene og den anden religion.

Om det er fordi de er sandhedsabsolutistiske, eksklusivistiske, eller imperialistiske vil vi aldrig kunne komme til enighed om, men flere nutidige medier, tager emnet op til drøftelse. Jussi Adler-Olsens roman Flaskepost fra P er ikke en undtagelse.

Her bliver religion behandlet som et humanitært emne og dens betydning for eksistentiel overlevelse.

Læs også Hvem er Den danske pige?

Et gensyn

Vi følger endnu engang det umage makkerpar Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas) og Assad (Fares Fares), samt sekretæren Rose (Johanne Louise Schmidt), som driver politiets Afdeling Q – afdelingen for gamle, uopklarede sager.

De har fået en ny sag på bordet; to børn, hvis forældre tilhører Jehovas Vidner, er blevet kidnappet. Samtidig dukker der en otte år gammel flaskepost op.

Flaskeposten leder dem hen til et lukket religiøst samfund i Udkantsdanmark, og pludselig drages der paralleller mellem det gamle fund, og bortførelsen af ikke blot et, men samtlige søskendepar.

Ikke al tro har en gud

Filmen byder på en række stærke skuespilpræstationer. Især Nikolaj Lie Kaas portrættering af den forpinte Carl Mørck, fortjener stor applaus.

Hvor Fasandræberne har fået kritik for mangel på forholdsudfoldelse mellem Mørck og Assad, vægtes der mere på dialog og sammenspil i Flaskepost fra P.

Det kan menes, at dette er på bekostning af krimiplottet, som kan fremstå trivielt, men samspillet mellem Lie Kaas og Fares tilfører stor indlevelsesværdi til filmen.

Det er velskrevet dialog og humoristiske kommentarer, der formidler et voldsomt diskuteret emne.

Den religiøse dimension bliver vendt og drejet, og særligt den klassiske makkerpar-køretur, bringer ny dynamik ind i debatten.

Trosmodsætningen får også bragt os tættere på hovedkaraktererne. Ateisten Mørcks pessimistiske livssyn, der finder tro naivt og meningsløst, og Assad, der har troen med sig og søger efter lystet i hjertet. Dette er hele essensen af krimiplottet, der handler om dobbeltheden mellem lyset i hjertet og Djævlens mørke.

Kan man sejre med Kristus ved sin side? Kan man være troende uden at være religiøs?

Læs også Carol – forførende og tidsløst lesbisk kærlighedsdrama

Fænomenalt velkomponeret

Universet og de spirituelle temaer, som omkranser filmen er interessante. Flaskepost fra P er meget dybere og mere essentiel, end de to foregående film. Både seere og karakterer får nye øjne på tro og religion i de afsluttende og noget dunkle scener.

Instruktør Hans Petter Moland har taget projektet til sig og leverer en ekstraordinær fremdrift af Jussi Adler-Olsens historie.

Fotografen John Andreas Anderens billedside, er igennem hele filmen helt fantastisk. Den jyske idyl fanges ved de smukkeste helikopterpanoreringer, både over storslåede rapsmarker og den åbne vestkyst.

Naturen følger fortællingen. Når den gule rapsmark, som omgiver den religiøse families husmandssted, oversprøjtes af gift og infiltreres af larmende maskiner, ved man Djævlen har trådt over dørtærsklen.

Det religiøse aspekt gennemsyrer alle filmens dele. Kors og vand er gennemgående symboler, og giver en ekstrem virkning, når børn kaster armene i vejret i religiøs hengivenhed – uskyld og renhed.

Også flaskeposten kommer med symboler, idet det repræsenterer forholdet mellem tilfældigheder og skæbnen, og derved åbner op for et nyt religiøst lag. 

Der er ikke skruet ned for actionscenerne. Dette kan virke en anelse plat, men giver en fed effekt. Man falder for det. Sammen med den kraftfulde lydsiden understøtter helheden, balancen mellem det uhyggelige og hårrejsende krimiplot, og underbygger uhyggen, der foregår under helikopterens vinger.

Alt i alt, er Flaskepost fra P en ekstremt vellykket film. Den skildrer religion og tro fra en interessant vinkel og er skruet godt sammen med smukke æstetiske billeder, velovervejet dialog og fremragende skuespil.

Foto af Amanda Esbjerg Justesen

Latest from Film

12237004_796027037208235_1268310264_o

Bond er tilbage!

Den nye James Bond film SPECTRE sælger godt i biograferne… men er
Gå til top