guldægget 2015

Guldægget spreder guldregn over fynske filmtalenter

in Film by

Foto af: Kristian Hannibal-Bach

For 9. gang slog Medievidenskab dørene op for prisuddelingen Guldægget. De studerende, branchefolk og andet godtfolk oversvømmede SDU’s campustorv i dagens anledning.

Skrevet af Anemone D. Stasevic

Stemmerne summer i takt med jazz-bandet, mens fotograferne knipser løs for at indfange ethvert mindeværdigt moment. Mennesker snor sig imellem hinanden, store som små, unge som gamle, mens de får sig en velkomstdrink. Nogle bevæger sig målrettet mod baren, mens andre flyder med strømmen, hvor end den tager dem hen.

Kendte og nye ansigter

Således er Guldægget for 9. gang skudt i gang, og folk er mødt talstærkt op. Her er både velkendte og nye ansigter, som titter frem blandt menneskemængden.

Årets jury står i hjørnet og får taget et gruppebillede, og også de er en mangfoldig gruppe. I år er den kontroversielle satiretegner, Anders Morgenthaler en del af juryen sammen med skuespilleren, Thomas Ernst, filmanmelderen, Per Juul Carlsen og leder af Odense Internationale Film Festival, Birgitte Weinberger, som også var en del af juryen sidste år.  Sammen danner de et benhårdt dommerpanel.

Kl. er 15 og menneskemassen bevæger sig mod auditoriet, hvor eftermiddagens udskejelser skal finde sted. Da folk har fundet sig til rette, og årets værter Tue Lodberg Nyland og Sophie Due indtager scenen, kulminerer den opbyggede spænding endelig i et virvar af klappende hænder. Guldægget er for alvor i gang.

Et bredt spektrum af film

Værterne præsenterer den ene kortfilm efter den anden – i alt 12 amatørfilm fra hele Syddanmark, som skal konkurrere mod hinanden om 8 priser, deriblandt “bedste manuskript”, “bedste fiktionsfilm” og ”publikumsprisen”.

Emnerne spænder imellem noget så simpelt som en bytur til mere hårde emner som kræft. Men det er især de mere dystre emner, som har sin gengang i årets prisuddeling – noget som ifølge Birgitte Weinberger særligt kendetegner kortfilmsgenren.

En anden gennemgående tematik er sociale medier og særligt det at være offline i sit eget liv, som både filmene ”Offline” og ”Støj” berører på hver deres måde. Ifølge juryen er det særligt emnet sociale medier, som er gennemgående i nyere kortfilm:

– Filmene med de sociale medier, og hvordan vi lever i den her parallelverden, er en helt klar tendens i år, og det er ikke et dansk eller nordisk fænomen, det er en historie, der både bliver fortalt i Spanien og i Asien. Det er meget sjovt at se, for det er noget nyt i år, lyder det fra Birgitte Weinberger.

Folk overværer i stilhed alle filmene, og i pauserne glider der sandwich og drikkelse ned i lange baner, og der mingles med kendte og knap så kendte ansigter.

Efter pausen er det tid til at præsentere årets jury én for én. Nu er det nu. Øjeblikket hvor priserne skal uddeles, og Fyns mest talentfulde kortfilmskabere skal hyldes.

Aftenens film konkurrerer imellem i alt 8 priser: bedste cinematografi, bedste håndværk, bedste klip, bedste filmide, bedste manuskript, bedste dokumentarfilm, bedste fiktionsfilm og publikumsprisen, som er den eneste pris, som juryen ikke har indflydelse på.

Manglende skuespilpræstationer

Juryen er særligt imponerede over de mange opfindsomme produktioner, og Birgitte Weinberger bemærker også, at antallet af færdige film er steget siden sidste år:

– Spredningen er altid meget tydeligt. Der er altid nogen, der er bedre end andre, men generelt set er antallet af færdige film steget siden sidste år, og der var rigtig mange helstøbte fortællinger, argumenterer Weinberger.

Dog er det særligt skuespillernes evner foran kameraet, der adskiller de bedste film fra de øvrige. Ifølge juryen er det især castingen – eller manglen på samme – som ødelægger en ellers god filmide:

– Generelt spiller folk ad helveds til. Så det eneste jeg vil opfordre til er, at man bruger tid på at lære at caste, så man ikke bare griber en eller anden onkel eller tante, som skal sidde med en paryk, lyder det fra Anders Morgenthaler.

Og vinderne er…

Nu er det blevet pristid. Én efter én bliver vinderne afsløret og allerede efter tredje prisoverrækkelse tegner der sig et mønster. Filmene ”Lidt endnu”, ”Bird dropping” og ”Når solen skinner” er gengangere ved hver eneste pris, men ”Lidt endnu” må ”nøjes” med prisen med bedste cinematografi og ”Bird dropping” for bedste  håndværk. Derudover vinder ”Far” for bedste dokumentar for dens skildring af en ex-rockers tanker om at være far til sin 14-årige datter.

Men ”Når solen skinner” er den helt store vinder og løber hjem med hele fem priser, blandt andet for bedste fiktionsfilm og publikumsprisen samt den ekstra tilføjede pris for bedste skuespiller til hovedrolleindehaveren, Elias Munk.

Når solen skinner – en fortælling om livet

”Når solen skinner” er aftenens favorit blandt juryen, men også blandt publikum. Filmen handler om en dreng, som er dødeligt syg af kræft, men som møder en pige, som får ham til at leve. Selvom filmen har en dyster tematik, er den fyldt med håb. Det er ikke en film, der handler om døden, tværtimod handler den om livet, hvilket den kun 19-årige instruktør, Frederik Barington også pointerer:

– Jeg sagde flere gange i pre-produktion, at det ikke er en film, der handler om død – den handler om liv. Det handler ikke om, hvilken sygdom han har, eller hvilken sygdom han får. Det handler om det at leve livet, og om hvorvidt man prøver på det, lyder det fra den purunge instruktør.

 Også juryen er særligt imponerede over ”Når solen skinner”, hvilket også er årsagen til at de tilføjer den ekstra kategori ”bedste skuespiller”, hvor de to hovedrolleindehavere Elias Munk og Laura Kjær begge er nomineret:

 – Vi havde en klar fælles favorit i ”Når solen skinner”. Han (læs: Frederik Barington) har samlet et crew og formået at instruere sine skuespillere, og vi er simpelthen bare vilde med den film, lyder det fra jurymedlem Thomas Ernst.

Når dagen går på hæld

Efter en eftermiddag i filmskabningens tegn, er det tid til spisning og fest. Vinderne flyder med strømmen ud af auditoriet med deres priser i hænderne. Smilene på holdet bag ”Når solen skinner” afslører både glæde og stolthed. Sidste år deltog de i Guldægget med filmen ”Love Cycle”, en film i rigtig Sin City-stil, som vandt for bedste håndværk. Men ideen bag ”Når solen skinner” opstod før deltagelsen til sidste års prisuddeling:

– Vi snakkede sidste år om, at det kunne være fedt at tage hele lortet i år, og vi tog det som en joke. Om aftenen gik vi på Old Irish Pub og skålede på, at vi gjorde det. Nu sidder vi her et år efter, og Frederik har vundet fem priser, jubler castingdirector Kasper Hjort.

Menneskemassen bevæger sig igen tilbage til campustorvet. Nogen mod baren, andre mod de fint opdækkede borde, hvor spisningen skal foregå. Nu er det tid til buffet. Og øl i lange baner.

Billeder taget fra Instagram #guldægget2015

Latest from Film

12237004_796027037208235_1268310264_o

Bond er tilbage!

Den nye James Bond film SPECTRE sælger godt i biograferne… men er
Gå til top