Dybdahl 1

Heartland Festival: Thomas Dybdahl – Serenader til solen

in Musik by

Den charmerende sangskriver fra Norge kaprede samtlige festivalgængeres hjerter på en varm lørdag. Thomas Dybdahl emmede af selvsikkerhed, men delte scenen ydmygt med et velklædt ensemble af rutinerede musikere. 

Skrevet af Martin Lindum Cederholm

I klassisk singer/songwriter-stil kommer han på scenen med en guitar i hænderne og et smil på læben.

Med et orkester i ryggen får Dybdahl ro til at dykke ned i sin egen verden, hvorfra han tager et stykke vellyd med til publikum. De bløde toner efterlader et stykke af Dybdahls inderlighed hos alle lyttere.  

Heartland Festival er en reflekterende størrelse. Med fokus på dialog, kunst og kvalitetsbevidst musik har ingen travlt.

I festivalens ånd står Thomas Dybdahl som et dvælende testamente til arrangørernes ønske om at give publikum en større festivaloplevelse.

Smil i solen

I løbet af de første tre sange bliver man vævet ind i et spind af velskrevne sange og følsom falset.

Der er en fantastisk ro mellem hver sang, hvor bandmedlemmerne enten stemmer eller skifter deres instrumenter, hvis ikke de bare sidder og smiler i solen.

Sangene Cecilia og But We Did viser en mere vigorøs side af Dybdahl, som foruden at bruge publikum som kor, får brændt helt igennem med sin stærke vokal.

Under sangen U låner Dybdahl en bas og spiller det jazzede nummer med blot trommer og orgel som akkompagnement. Med bløde og lange outroer som bindeled formår orkestret at levere en meget nuanceret koncert.

Et fælles åndedræt

Efter den rolige og nærværende U trækker Thomas lyden i en mere udadvendt retning. Sangene That Great October Sound og From Grace fra hans første plade har en amerikansk karakter.

De bluesede elementer i trommespillet og hos guitaristerne giver sangene en ny kant, hvor Dybdahl fortsætter roligt omend svedende.      

Den dynamiske udvikling er sublim, hvilket holder publikums ører skarpe og giver plads til, endnu en gang at fastslå sin alsidighed som kunstner.

Efter sjæleren One Day You’ll Dance For Me, New York City fremfører de Party Like It’s 1929 i en forførende udgave. Trommeslageren og organisten får lov til at spille en solo hver og outroen føles uendelig.

Efter en time i Dybdahls univers, som er spækket med fællessang, sol og smil, fortsætter publikum sin færd på Heartland Festival en smule gladere end før.

Foto af Martin Lindum Cederholm  

Latest from Musik

Gå til top