"Lad den rette komme ind" Foto: Emilia Therese

Lad den rette komme ind: Vold, blod og ung kærlighed

in Teater by

Sukkerkogeriets kompakte sal blev i en periode forvandlet til en scene fra en gyserfilm, da de lukkede dørene op for ’Lad den rette komme ind’. Et af de spørgsmål, som udsprang af forestillingen, var om der kunne opstå ægte kærlighed mellem de to tolvårige børn, fra de to vidt forskellige verdener.

Skrevet af Nanna Høegh

Salen fyldes langsomt af forventningsfulde gæster, der alle er i den voksne ende – på trods af, at man kunne tro, at flere unge mennesker ville være at finde til forestillingen.

Et dæmpet lys sætter stemningen, mens sæderne bliver optaget et for ét.

Forestillingen går i gang med et brag, idet lyset slukkes, samtidigt med at en høj rungende suspens-lyd mundlammer publikum fuldstændigt – nogle skriger endda højt af chokket.

Scenen er helt mørk, kun lige oplyst af nogle vage lysstråler, og man er med det samme i en mørk skov.

Åbningsscenen smider publikum direkte ind i handlingen, med et meget visuelt og blodigt mord lige for øjnene af dem. Herefter bliver karaktererne præsenteret i hver deres lille scene.

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016
Læs også Brødrene Løvehjerte imponerer eventyrlystne børn og voksne

Lydeffekter er 50%

På trods af, at det er et nydeligt opført stykke, spiller lydeffekterne en stor rolle for stykkets autensitet. Til tider vibrerer hele salen af de dybe thriller-lyde, der giver en helt utrolig intens indlevelse i den enkelte scene.

Musik og lydeffekter har en stor betydning for stemningen, selvfølgelig ved langt de fleste teaterstykker, men især det dette, og det giver muligheden for, at scenerne kan give det fulde udbytte og påvirkning til publikum.

Men så man stykket uden lyd, ville det være ligesom at se en gyserfilm uden lyd – man ville ikke blive bange og filmen ville ikke være fangende.

Realistisk?

Man kan diskutere, hvor realistisk det er at møde en vampyr en nat i skoven, men det er i bund og grund op til graden af fantasi hos den enkelte.

Stykket er både sjovt og uhyggeligt, trist og smukt, inspirerende og pirrende – men man kan spørge sig selv, om kærlighed virkelig gør så blind, at man kan se passivt til mens ens udkårne slagter et andet menneske?

På dén måde fremstår stykket, udover de overnaturlige elementer, en smule urealistisk.

Overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen, men det er værd at tage med.

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

Læs også EVIGT SOLSKIN: En leg med film og teater

Fri for fortolkning

De to hovedpersoner, Oskar (Kristoffer Helmuth) og Eli (Nanna Christine Morks), opbygger gennem stykket et kærlighedsforhold. Oskar har det hverken godt hjemme hos sin alkoholiserede mor eller i skolen, hvor han bliver groft mobbet af to sadistiske drenge. Han finder en tryghed hos Eli.

Stykket portrætterer den klassiske vampyr via Eli, og hun taler ydermere på en ret sjov måde, formentlig på grund af alle de århundrede hun skal forestille at have levet.

Stykket slutter meget åbent, da vores to hovedpersoner er på et tog på vej væk – her er det op til publikum selv, at forestille sig hvor de mon skal hen, og om de ender sammen.

Generelt har man gennem hele stykket frie tøjler til at fantasere både om fortiden og fremtiden for den fiktive verden, som de befinder sig i.

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

Læs også Horrornights på Valdemars Slot

Smuk og grufuld fortælling

Det er en smuk fortælling, der for det rette publikum, giver en en interessant og anderledes oplevelse om både gys og gru, men ikke mindst blind kærlighed.

Forståeligt nok er der en anbefalet aldersgrænse på 14 år for at se dette intense stykke skuespil.

Nok er der meget teaterblod, men blandt andet på grund af selve historien, samt de førnævnte lydeffekter, ér det meget barskt og dystert at være vidne til.

Fotos af Emilia Therese

Latest from Teater

12349464_10203622987015019_465559577_o

BLACK SIDE: Liv gennem lys

Momentum åbnede i midten af december dørene til en nordiskinspireret liveperformance omhandlende
Gå til top