13148059_10208744350581829_2071215618_o

Life attacks you: Plastikblomster og Photoshop vækker afsavn

in Kultur by

Brandts museums nye udstilling ‘Life attacks you’ er en økokritik installation, som gennem grafiske elementer, kategorisering og gyldne repræsentationer vækker afsavn længsel og mismod. En hul, men intens udstilling, som stiller spørgsmålene: Hvor er virkeligheden? Hvad er virkeligheden? Og hvorfor må jeg ikke røre ved den?

Skrevet af  Jonas M. Hoeck.

13106039_10208698017503531_1346592144_o

Læs også Brandts: Marokkos ulmende problemer og inspirerende drømme

Fængslet

Udstillingen er en totalinstallation indeholdende bur midt i rummet og 11 malerier, som er placeret centralt på en ellers nøgen væg, i et stort kvadratisk rum.

Spotbelysning er den eneste effekt i den simple opstilling, hvilket styrker fokus på de få elementer, som er til stede.

Tilskuerne træder fra indgangen ind i et bur, der udgør en kvadratisk rute. De sorte tremmer, gør at beskueren ikke kan komme tæt på billederne, eller få mulighed for at se malerierne fra ret mange vinkler.

Det giver ikke ligefrem en følelse af, at det er kunsten som skal frygtes i titlen ‘Life attacks you’.

Indtrykket fra udstillingen giver derimod en følelse af , som ved et besøg i zoologisk have, hvor tilskuerne fra sikker afstand bag et stort gitter, beskuer en løve der halvsover i det ene hjørne.

I Kørners udstilling er det i stedet for løven de 11 kunstværker som bliver forskanset bag et gitter, og derfor virker fraværende. Det er en sanseløs og meget følelseskold fornemmelse at bevæge sig rundt inde i det store bur.

I Brandts beskrivelse af udstillingen står der at: ’kunsten tager os med på en rejse til et fremmed og ukendt land’.

Det er på ingen måde den følelse man efterlades med, når man går rundt i en cirkel og beskuer de fjernt hængende værker. I stedet er det en følelse af distance og fremmedgørelse fra verden og naturen.

Kunsten efterligner naturen og virkeligheden, men på en meget opstillet måde. Som beskuer føler man nærmere at buret er til for at fængsle.

Følelsen af fangeskab er kraftig, hvilket ikke kun bliver forstærket af de sorte tremmer man står bagved, men også fordi kunsten virker som et afglans af virkeligheden. Det er den samme effekt man får, som hvis løven i buret viser sig at være af papmache.

Flere af tilskuerne prøver af samme grund, at klemme ansigtet ind igennem tremmerne, for bedre at kunne se den kunst der er dem afskåret. 

13106708_10208698016983518_1647702840_o

Læs også Årets første Ord i Odense åbner Odense lyrikfestival 2016

Grafisk udtryk

Livet og virkeligheden er på spil som temaer, men malerierne i sig selv har ikke nogen stor karakter af virkelighed. Udtrykket er meget grafisk, og minder mere om illustrationer fra Photoshop, end noget der er skabt med penselstrøg.

Dog er der små elementer som afslører en menneskelighed. Eksempelvis en sko som er tegnet op på en anden og mere dynamisk måde end resten af de ellers meget statiske og opstillede malerier.

Den livløse grafiske effekt bliver styrket af en ekstrem kategorisering, som ikke kun finder sted i enkelværkerne, men også mellem værkerne sammenlagt som installation.

Som skabeloner på en skabt virkelighed fremgår menneskedukker, planter og bygningsdesign som sidestillet grafik. Alle malerierne får derved udtryk af en næsten elektronisk virkelighedsopdeling, som mest af alt minder om et baggrundsbillede på en computer.

Den opstillede virkelighed er meget tydeliggjort i det store dobbeltmaleri som hænger midt i rummet. Værket forestiller en idyllisk strandbred med to hvide sejlbåde.

13105968_10208698016343502_1336254025_o

Læs også The Dream of Flying: Giver drømmene luft under vingerne, og sender tilskueren op over skyerne!

Et anti-sansefængsel

Afgrænsningen fra virkeligheden bliver tydelig i værkerne, og i det bur som afskærer dem, men også i form af museumsmurene, som nøgne danner et fængsel for den virkelig verden og naturen, som billederne kun imiterer.

Hvis livet angriber beskueren, er det i den forstand, at kunstigheden bliver overdrevet i en sådan grad, at beskuerne bliver opmærksom på et afsavn til verden, som først bliver dem bevidst, når de ser udstillingen.

Når en plastikblomst berøres, bliver afsavnet af naturens duft og følelse virkeliggjort. Det samme er, hvad der sker i det store rum, hvor sanseudstillingen før holdt til. John Kørners udstilling er det modsatte af en sanseudstilling: et anti-sansefængsel.

13129013_10208698016863515_893193392_o

Læs også Røde Himmel: Odenses nye lærred for musik og kunst

Den virkelige verden

De fremmede og ukendte lande bliver vakt til live i bevidstheden på grund af udstillings glatte overfladeeffekt.

’John Kørner skaber billeder, der viser verden – ikke som den ser ud udenpå, men som følelser, stemninger og drømme’.

Sådan står der i beskrivelsen af udstillingen. Dette kunne godt indbyde til en meget sansende og følelsespræget kunst, men det bliver mangel på samme, der giver den intense effekt af fremmedhed.

Udstilling angriber den opstillede virkelighed vi lever i, og får beskueren til at savne den natur, der gemmer sig bag malerierne, og de mure de hænger på.

Som udstilling gør den noget få udstillinger tør; Den normale økokritiske udstilling ville vise dystopiske sceneriger, eller naturlige sanseoplevelser.

Kørners installation tager det hele fra beskuerne, for at lade dem stå tilbage og overveje hvad det er de har mistet, og dermed mangler.

Fotos af Jonas M. Hoeck

Latest from Kultur

IMGP1796

Smag på Heartland!

Lørdag den tredje juni klokken 10.30 var IMR til en workshop om
Gå til top