12895406_10153485947994786_73393636_n

Årets første Ord i Odense åbner Odense lyrikfestival 2016

in Kultur by

Den lille odenseanske lyrikfestival åbnede i år lørdag d. 5 marts. Festivalen kører for 20. gang, og jubilæet indledtes med ’Ord i Odense – islandsk speciel’ på studiestuen. InMediasRes var selvfølgelig mødt op, for at give et billede af en lyrisk undergrundsscene som har meget af byde på. En energiladet kulturel oplevelse for alle.

Skrevet af Jonas M. Hoeck

Der var dækket op med snaps og tørfisk til de sultne, da de to gæve poeter Mads Rene Jensen og Krisstoffer Overgaard bød velkommen til denne særudgave af Ord i Odense. Drengene har ellers holdt lav profil hen over vinteren, men med forårets komme, presser også ord sig på.

Ord skulle der lyde, og ikke kun danske. Denne aften var hovednavnet, på den lokale lyrikscene, islandske Anna S. Bjørnsdottir. En lyriker, ukendt i dansk sammenhæng, hvilket netop viser hvad det er, Ord i Odense kan.

Scenen er for alle, både høj og lav, og der gøres meget ud af, at der gives plads og tid til de optrædende.

Engagementet er gratis, og der er en varm og rolig stemning i den lille stue fyldt med bogreoler. Anna S. Bjørnsdottir stiller sig, som det er traditionen, på den lille scene i det tætpakkede rum, med under en meter til de tilhørende.

Da hun er færdig sætter hun sig stille ned blandt dem, for derefter selv at blive tilskuer resten af aften.

Konceptet

Ord i Odense har tidligere været en fast månedlig begivenhed på studiestuen, men har i det sidste års tid kun været at finde i forbindelse med bl.a. Spoken Word festival og nu Odense lyrik festival.

Arrangementet er på mange måder et unikt foretagende, ikke mindst fordi både garvede, men også førstegangspoeter kan komme og prøve sig selv og deres lyrik af på et levende publikum. Der er til hver gang valgt et tema, som denne aften er islandsk lyrik, men det mest rammende for konceptet Ord i Odense som helhed, er spontanitet.

Begivenheden dukker oftest op ud af det blå, som en ægte undergrundsaktivitet bør, hvilket gør, at man som ny gæst eller poet skal være på tæerne for at fange begivenheden.

Det kan dog anbefales at holde ører og øjne åbne, da der både er energi og stemning at hente, ikke mindst denne aften hvor latter og lugt af tørfisk fylder stuen.

Da det fastlagte tema er ført til ende, bliver der af konferencier Krisstoffer Overgaard erklæret open mic.

Flere gæster skriver sig op, og selv undertegnede bliver flere gang spurgt om han ønsker at deltage. Folk interesserer sig for hinanden og de tekster der skrives, der er ingen tvivl om at lysten til lyrik vækkes i tilskuernes sind under sådanne forhold.

Energien

Mellem de ca. tre omgange af optrædener der udgør Ord i Odenses form, bliver der holdt rygepauser.

Hvor pauserne under de kommercielle forestillinger på eksempelvis teateret ofte er en ensom vandring til toiletterne eller en akavet venten, er pauserne til Ord i Odense ligeså vigtige og indholdsfulde som selve optrædenerne.

I pauserne får både deltagere og gæster mulighed for at møde nye mennesker, udveksle tanker, eller som på denne aften, at høre på en lidt for beruset fyr, som er kommet ind fra gaden for at underholde. Men det er helt okay, det bliver der kun grint af, og han bliver budt på snaps og tørfisk.

Energien er høj til dette lille poetiske foretagende, og som tilskuer oplever man at de mennesker som er tilstede faktisk er tilstede.

Godt nok kan der være langt i mellem den gode lyrik, men af et gratisarrangement at være, får man noget som ikke kan købes for penge; måske endda noget af det som kunst og litteratur i virkeligheden handler om. 

Digtningen

Som nævnt er scenen et yndet sted for både førstegangspoeter, og undergrundsdigtere, hvilket medfører at kvaliteten kan variere en del.

Denne martsaften oplever tilskuerne blandt andet en gabende lang dagbogsoplæsning som mangler mere end litterær kvalitet. Bagefter et sjovt men dog uskyldigt uddrag fra en kommende erotisk roman.

Endeligt et yderest fint og følsomt fremført digt af det unge talent Mads Rene Jensen. Selvom det ikke er alle oplæsningerne der giver tilskueren kuldegysninger, retfærdiggøres enkelhedernes fejl af helhedens energi.

Når alt kommer til alt, handler lyrik om følelser, sansninger og nærhed. Noget som alle arrangementer stræber efter, men som Ord i Odense indeholder naturligt.

Det er en sjælenhed at opleve en sådan stemning, derfor er arrangementet værd at bemærke i Odenses kulturelle miljø.

Aftenen bliver ikke i så høj grad husket for sine enkelte elementer, men for den nærværdsfølelse tilskueren efterlades med.

Jeg går efter en finkulturel aften, fra Odenses eneste undergrundslyrikscene, gennem overgade med en følelse af energi.

Måske burde jeg vende om og gå med resten af digterne i byen og mærke sjælen svæve, men jeg er efterladt med en inspiration og lyst til at tage hjem og skrive mit eget lyrik.

Foto af Weronika Maria Sieińska

Latest from Kultur

IMGP1796

Smag på Heartland!

Lørdag den tredje juni klokken 10.30 var IMR til en workshop om
Gå til top