IMG_1104

Ordets festival forkæler Odense igen

in Kultur by

Spoken Word Festival prøver for femte år at forføre publikum med ordets magt. Festivalen har vokset sig fra børnesygdomme og står i dag som et modent, mere sammenhængende og støt voksende arrangement.

Skrevet af Louisa Reick

Musik, ord og comedy. Det er hovedtrækkene i Spoken Word Festival, som startede den 18 august i Odense. Ifølge festivalarrangør, Betina Følleslev, har åbningen allerede været overvældende og formålet med at lokke publikummet og få dem ind i festivalens programpunkter opnåede de allerede den første dag.

– Vi er faktisk lige nu taget med bukserne nede her til ”Open Word”, for det plejer at trække cirka 40-50 mennesker til, og der sidder nu 88, sidst jeg talte. Så der er jeg overrasket over, men jeg bliver selvfølgelig også meget glad over det, forklarer en begejstret Betina Følleslev.

Det endelig antal gæster til året mange Spoken Word begivenheder er fortsat ukendt, men arrangøren ser frem til at dykke ned i tallene.

– Jeg er generelt rigtig spændt på, hvor mange der i løbet af ugen vil komme forbi og overvære Spoken Word i år.

Festivalen har eksisteret siden 2010 og har siden da udviklet sig til et must for musik- og kulturinteresserede.

Før Spoken Word Festival blev sat i gang havde der allerede været en masse andre festivaler med spredte arrangementer, som hver især havde deres eget fokus. Der var festivaler for musik og for bøger, for læring og for leg.

Rendyrket sprog

Dog trods det store udvalg var der ikke noget, som havde det talte ord i fokus, og det var netop grunden til oprettelsen af Spoken Word Festival i 2010.

Dengang gik festivalen kun over tre dage, men var allerede på det tidspunkt fyldt med historiefortælling, poetry slam, stand-up comedy, retorik og foredrag. Siden da er festivalen blevet større og har fået sig et stort publikum.

Det, der kendetegner festivalen er, at det grundlæggende drejer sig om at sprede den mundtlige litteratur. I de sidste fem år har man eksperimenteret lidt med de forskellige arter af events og set på, hvor meget musik skal udgøre festivalen.

Claus Høxbroe er den kunstneriske konsulent i år, mens Betina Følleslev for andet år i træk er festivalleder.

Digteren, forfatteren og selverklærede beatpoet Claus Høxbroe kom i år med i planlægningen. I begyndelsen syntes han, at der var for mange forskellige arrangementer og foreslog at indskrænke programmet en smule, hvilket resulterede i, at det i år kun er rendyrket spoken word, det talte ord.

På denne måde har festivalen i år fået en klar profil og samtidig fået sin røde tråd tilbage. Imidlertid har arrangøren fortsat fokuseret på at have stor adspredelse blandt deres performere og have ukendte, opblomstrende kunstnere med også.

Udfordring og underholdning for begrænsede midler

Formålet med hele festivalen er at udfordre og underholde på samme tid. Man kan ikke kun lytte og slappe af, mens man er til et arrangement.

Man bliver udfordret til at tænke over det, der bliver sagt, og desuden lærer man forskellige synspunkter fra engagerede kunstneriske mennesker, der arbejder med digtning og skrivning af litteratur.

Desuden får man som lytter et fornyet indsigt for abstrakte emner. Især kategorien poetry slam er udfordrende, hvor det gælder om at lytte hurtig og samtidig forstå det, der bliver spyttet af rim. Blandt andet har man kunnet opleve en tysk gruppe, der udelukkende optræder med engelsk og tysk poetry slam.

– Spoken Word er stadigvæk til et mindre publikum, men der er under opblomstring. Vi snakker ikke om det helt store tilskuerantal“, indrømmer Betina, som uddyber, at formålet med Spoken Word er at invitere folk med ind i mørket, for at lytte og hengive deres opmærksomhed for et par timer.

På grund af at festivalens niche-status, der ikke har fanget den massive pøbels interesse endnu, har arrangørerne valgt at afholde arrangementer i mindre rammer. Valget er en økonomisk prioritet for at undgå de store scener, som man ikke med garanti kan fylde op. Men der er også en anden side af sagen.

– Man kan aldrig vide, hvor mange folk der kommer til Spoken Word Festival, men det skal helst være nær og følelsen af, at man er ”tæt“ på selve begivenheden og denne stemning får man ikke med 400 gæster, begrunder Betina.

Spoken Word sørger for den intime oplevelse. Især fordi af at festivalen ligger under H. C. Andersens Festival er man nødt til at lave noget som de andre festivals ikke kan.

Fundraising af det endelige program

For et kulturrig festival som Spoken Word bliver der booket en masse forskellige kunstnere, som også skal have deres honorar.

I år var blev der bl. a. booket Jens Peter Madsen, Jens Blendstrup og Vibeke Falden. Deres og hele festivalens udgifter bliver betalt udelukkende ved hjælp af fundraising.

Betina Følleslev fortalte, at de allerede i november året før begyndte at sende ansøgninger om støtte af sted. Deraf følger, at de først meget sent kan planlægge, hvilke kunsterne, der kan være med og har tid i festivalens tidsperiode.

Prisuddeling

I forbindelse med festivalen bliver der også hvert år uddelt Spoken Word Prisen, som uddeles en gang om året. Modtageren er en kunstner, som har gjort en særlig indsats for at udvikle og udfordre kunsten af det talte ord eller til en kunstner, som byder på et nyskabende talent inden for de talte ord, herunder blandt andet poesi, rap og sangskrivning. H.C. Andersens Festivals sponsorerer desuden en check på 10.000 kroner til at følge med prisen.

Men Spoken Word er ikke kun til ære for det talte ords talenter, festivalen har på meget kort tid udviklet sig til en scene, hvor lyrik-, poetry- og musikelskere kan komme og lade sig inspirere af andre og selv få en enestående oplevelse. Næste ord bringer måske nye det nysgerrige, spoken word interesserede publikum på flere overraskelser.

Latest from Kultur

IMGP1796

Smag på Heartland!

Lørdag den tredje juni klokken 10.30 var IMR til en workshop om
Gå til top