12752239_1102847609734032_560292263_o

Røde Himmel #1

in Kultur/Musik by

Stod man på Nørregade mellem klokken 19.00 og 24.00 fredag i forrige uge var det umuligt ikke at se horden af musikhungrende unge. Røde Himmels debut var startskuddet på en ny kulturel alder i Odense. Gik man blot forbi, gik man glip af en aften i musikkens og kulturlivets tegn.

Skrevet af Martin Lindum Cederholm

Dem som nåede at opleve ‘Under Livet’s arrangementer, ved hvor meget det hjalp at kende nogen i døren eller garderoben hvis man ville hurtigt ind til arrangementet. ‘Røde Himmel’ er en velsmurt og velorganiseret maskine, hvor man ikke når at kede sig.

‘Under Livet’s kaotiske entré havde sin charme, men det er rart at føle at alt er en tand mere gennemtænkt her. Desuden er Ungdomshusets lokaler er blevet større, og med tilføjelsen af ‘ØKOllektivet’s cafeteria i stueetagen er det kun blevet lettere at føle sig tilpas.  

Det er allerede lykkedes arrangørerne at finde en håndfuld lokale billedkunstnere, som udstiller et billede eller to hver. På en lille seddel ved siden af malerierne står der kontaktinformationer på kunstneren samt en pris på værkerne.

To projektorer bliver styret af VJ holdet Azid Headcrackerz, som indhyller scenen i billeder og farver i samspil med musikken.

Læs også Røde Himmel: Odenses nye lærred for musik og kunst

Pulserende kunstmusik

Den første kunstner der går på, er ‘Dove is dead’. En bølge af meditative synthflader breder sig. Der er kun en mand i bandet.

I løbet af sangen begynder han at hidse sig op ved hjælp af kraftige vejrtrækninger. Det giver ingen mening førend han sætter en mikrofon på sin strube, så man kan høre hans puls. Den forstærkede lyd af hans puls fungerer som en organisk og løssluppen stortromme.

Desværre sker der ikke meget andet i de 15-20 minutter han er på scenen. Alle sangene består mere eller mindre af synth og hans puls, hvilket ikke udfordrer lytteren i længden.

Publikum snakker højlydt og fokuserer ikke på hans optræden. Det er et spændende udtryk han kreerer, men gimmicken med mikrofonen til halsen havde haft en større effekt hvis det kun var i en sang.

Efter en lidt længere pause begynder gæsterne at vandre op til bandet ‘Ecstacy in order’, som står klar. Trioen fra København er kommet til Odense for at spille deres debutkoncert.

Med en stak analoge trommemaskiner, diverse synths, ungdommelig vokal og dansevenlig klubmusik som produkt er illusionen om en koncert i 90’erne fuldendt.

Forsangerens vokal er desperat og nærværende. Sammen med den effektprægede guitar og plekterbas leder bandet ens tanker i en punket retning.

Det er dog stadigvæk 90’ernes techno som dominerer lyden. De har et kompakt og hårdt lydbillede med plads til den gode melodi.

Fra og med sangen ‘Newborn Brothers’ midt i deres koncert, stopper publikum kun med at danse i mellem numrene.

Læs også Danmarks første pladeselskabsforening udfordrer musikbranchen

Kolliderende frekvenser

Aftenens sidste band er Collider. De spiller synkoperet noiserock, som i starten virker rodet og eksperimenterende.

Alle instrumentalisterne spiller så hårdt og højt at der desværre er for diskant lyd på alle instrumenter.

Sangene tager en melodisk drejning, og ens tanker bliver ledt hen mod ‘Stone Roses’. Den mandlige vokal er utydelig, men selvom man gerne vil høre teksterne, passer en ekkosvøbt vokal ind i genren.

Sangene udvikler sig til mere ligetil og gammeldags punk, der kan få publikum til at føle sig som unge i ‘The Clash’s guldalder.

De hurtige sange bliver leveret med overskud og græsrodsenergi. Sangerindens glade udstråling afspejler publikums begejstring for musikken.

Der er fortsat problemer med lyden fordi de spiller så hårdt, hvilket på ærgerlig vis fjerner fokus fra deres grandiøse sangskrivning.

Til deres sidste numre er antallet af fremmødte desværre halveret, da Røde Himmel #1 er ved vejs ende.

Røde Himmel #2?

Publikummet såvel som kunstnerne fortsætter festen (formodentlig på Boogies).

Den gode stemning blandt unge såvel som ældre musikinteresserede var en begivenhed i sig selv. Uanset hvor selvbevidst man er omkring sin musiksmag, hvordan man skal opføre eller klæde sig til en koncert, er der plads til en hos ‘Røde Himmel’.

Den kreative kraft formåede at skabe et mødested for den mere mainstream undergrund i Odense. Med fuldt hus og et pænt salg af øl, ville det være mærkeligt hvis Odense ikke når at se ‘Røde Himmel #2’s lys.

Næste arrangement kan opleves den 28. februar på bobz.

Foto af Alexander Mahathai Larsen

Læs også Retroguldet atter i cirkulation

Latest from Kultur

IMGP1796

Smag på Heartland!

Lørdag den tredje juni klokken 10.30 var IMR til en workshop om
Gå til top