11999944_895634173845344_831078420_n

Vild $mith tog Odense med i omkvædsskole

in Musik by

Den sorte samvittighed blev budt op til dans torsdag d. 10 september, da Vild $mith tog Odense med en tur til en verden af vildhed, scenelir og et bagkatalog som bugnede af ørehængende hits.

Skrevet af Mathilde Mølgaard

Øjeblikket da de tre drenge trådte ind på den lille, tætpakkede rød-belyste scene, var der ingen tvivl om, at de havde Odense i deres hule hånd. Trods en semi-fyldt sal, formåede drengene at være allestedsnærværende og fremragende scene-performere i form af kontinuerlig bevægelse, jokes med publikum og en gaveregn af merchandise.

Det blev fra introen til andet nummer på repertoirelisten gjort klart fra Vild $mith

”Hvis man kender omkvædet, så synger man med”.

Til publikums store begejstring, blev dette anslaget til deres succesfulde hit ”På Det Shit Igen”. Karaokeeffekten blev her for alvor den røde tråd gennem hele koncerten, og drengene forstod at give Odense en time i, hvad de selv kaldte for omkvæds-skolen.

Diversitet blandt publikum

Målgruppen for koncerten var blandet; der var yngre piger med ”VILD”-merchandise, så det halve kunne være nok. Dertil var der også det lidt ældre segment, som hang ud i baren og ved de opstillede caféborde, imens hit-potpourriet ellers skred frem.

Som en mellemting til aldersdiversiteten, var det dog majoriteten af publikum, som var ungdomsuddannelsessegmentet, og som lystigt dansede og sang med på størstedelen af numrene intensivt foran scenen. Som publikum blev man umærkeligt en del af et fællesskab, hvor omkvædenes genkendelighed blev generator for samhørighedsfølelsen under koncerten.

Lydmæssigt genbrug

Til trods for, at Vild $mith tilfredsstillede publikum med deres hitkatalog, så var der flere gange, hvor de forskellige beats, for øret, lød genbrugt. Den tunge bas lød eksempelvis genanvendt på nummeret “Ansigt” fra deres nye album “Straight Fire”.

Dette nummer, blandt andre, bar dog også en smule præg, af hvad de tidligere har udtalt til InMediasRes, har medfulgt deres tiltagende karriere: et stramt skema og tilsvarende underskud af tid til sangskrivning og produktion.

Det som for øret stod i kontrast til dette, og gav den markante koncerteffekt, var da trommeslageren, efter halvdelen af koncerten, skiftede fra elektriske trommer til akustiske.

Skønt den til tider genbrugte lyd, så blev det festen, som blev omdrejningspunktet for aftenen. De viste dog en anden side af gruppen, da de spillede nummeret ”Klogere Nu”. Det blev, med dens balladeagtige karakter, modstykket til deres andre numre med fuld smæk på tung bas.

Vild i dag – syg i morgen

Det var tydeligt at se, at Vild $mith performancemæssigt er en yderst garvet gruppe, som virkelig forstår at holde en fest på en uhøjtidelig måde. Med Vild Ting og Vild Son klædt i sort og Hvidmayn klædt i hvidt, viser de symbolsk en forskellighed og arbejder sig sammen i en symbiose af venskab til hinanden på scenen og med publikum.

Gruppen sluttede hele koncerten af, med at spille deres første hitsingle ”Vild I dag Syg I morgen”, bogstaveligt talt med opfordringen til efterfest samme aften og moralske tømmermænd dagen derpå. Et gennemgående tema for Vild $mith, som i højeste grad fungerede for deres mange tilhængere.

Latest from Musik

Gå til top